Tempolla on hyvä levittää kuivaa lantaa, nesteitä tai vaikka lunta - Agri-Kymi

Tempolla on hyvä levittää kuivaa lantaa, nesteitä tai vaikka lunta

Tempon mallistosta ammattilaiset löytävät käyttöönsä tehokkaat vaunut sekä nestemäisen että kuivan lannan levitykseen. Perävaunuista saa pitkäikäisen, kestävän ja toimintavarman ratkaisun järkevään hintaan. Lannanlevitysvaunuja on helppo käyttää ja kuljettaa. Suurien renkaiden ansiosta pintapaine jää pieneksi ja hiipivä teli takaa kevyen kulun ja helpon esteen ylityksen.

 

Kuivalannan levitykseen tarkoitettuja vaunuja on saatavilla pysty- ja vaakarepijäkeloilla. Niissä on italialainen Berma-levityskoneisto, joka levittää materiaalin tarkasti. Vaunuja on myös räätälöity eri tarkoituksiin, jopa lumen levitykseen.

Tempon kevytkulkuiset säiliövaunut taas sopivat lietenesteiden tehokkaaseen levitykseen. Niillä voi kuitenkin kuljettaa kaikenlaisia nesteitä maatiloilla ja urakoinnissa. Lietevaunun avulla nesteen imeminen, kuljettaminen ja levittäminen on sujuvaa ilman ylimääräisiä hajuhaittoja. Siinä auttavat tarpeeksi pitkä imuletku ja tehokkaat pumppuvaihtoehdot.

 

Kuivalantavaunuja on kolmea mallia

Tempon kuivalannan levitykseen tarkoitettuja vaunuja on kolmea mallia. Sekä PTU-B-pystykelakuivalantavaunut että tehokkailla vaakarepijäkeloilla varustetut PTU-D-mallit sopivat hyvin lannan, turpeen ja myös kalkin tehokkaaseen ja tarkkaan levitykseen.

Uusin Tempon vaunumalli MTU sopii lannan, turpeen ja kalkin tehokkaaseen levitykseen ja se on erittäin hyvä nurmilevitysvaunu suuren repijäkelan ja kehän pyörintänopeuden ansiosta.

Vaakakelamallia saa 10 ja 14 tonnin kantavuudella ja pystyrepijäkeloilla saatavia vaunuja on valikoimassa 10-, 15- ja 18-tonnisina.

Tekninen tuotepäällikkö Samuli Lindemanin muistuttaa, että lannan levityksen lisäksi Tempo-vaunuja voi käyttää muuhunkin, esimerkiksi kalkin levittämiseen pellolle.

”Varsinaisten kalkkivaunujen valmistajia ei ole montaa ja vaunut ovat yllättävän arvokkaitakin. Siksi lannanlevitysvaunu on siihen järkevä vaihtoehto ja sillä levittäminen onnistuu todella hyvin. Kalkki on usein kiinteää ja kosteaa, joten se painaa todella paljon. Siksi lastausmäärän kanssa on hyvä olla tarkkana ja pitää kuorma maltillisena”, Samuli muistuttaa.

Valikoimassamme on kolme erilaista kuivalantavaunumallia.

Pystykelat vai vaakakelat?

Samuli Lindeman kertoo, että kuivalantavaunussa vaakakela on kuin tarkkuuslevitin ja sillä saadaan levitysala määriteltyä ja kohdistettua tarkemmin. Levitysala on silloin hieman kapeampi, mutta sen leveyttä voi hyvin säätää. Pystykelamallilla taas saadaan levitettyä isompaa alaa kerralla.

”Vaakakelallisessa PTU-D-kuivalantavaunussa on luukku, jota vasten levitetään. Määrää ja levitysalaa voidaan sen ansiosta säätää tarkemmin, ja se sopiikin juuri levitysalan ja tarkkuuden perusteella nurmilevitykseen erittäin hyvin”, Samuli kertoo.

”Kaikki Tempo-kuivalantavaunut on varustettu italialaisella Berma-levityskoneistolla ja repijäkeloilla. Esimerkiksi pystykelavaunussa on pystyasennossa kaksi kelaa, joiden terät leikkaavat kiinteämpää tavaraa. Rakenne on spiraalimuotoinen, ja pyörimissuuntaan nähden se painaa tavaraa ylhäältä alaspäin samalla kun se repii sitä levitinlautasille.”

Materiaali liikkuu vaunussa taaksepäin pohjakuljettimien avulla. Ketjuilla liikkuvat kolakuljettimet ovat kahdessa rivissä ja niiden nopeutta voi säätää portaattomasti. Kuormaa voidaan liikuttaa myös takaisinpäin, jotta mahdollinen tukkeutuminen voidaan välttää.

Tempo kuivalantavaunuja on saatavilla pysty- ja vaakarepijäkeloilla.

Tempo MTU 15 -kuivalantavaunun levitysleveys on sivuille 5–7 metriä. 

 

Lietevaunut runsailla varusteilla

”Lietevaunut ovat on säiliömallisia vaunuja ja niillä ajetaan nestemäistä tavaraa. Vaunuja käytetään myös paljon urakointiin, vedenajoon, kastelutöihin ja pesutöihin”, Samuli Lindeman listaa.

Tempo-lietevaunuja on saatavilla säiliön tilavuudeltaan kolmea eri kokoa: 8, 12 ja 16 kuutiota. Muiden Tempo-työkoneiden tapaan myös lietevaunujen vakiovarustus on runsas: jarrut, valot, hydraulisesti käsiteltävä imuletku ja purkausluukku sekä valmius takaimulle. Vaunun kaikkia toimintoja, hydraulista imuletkun ja purkausluukun käsittelyä, täyttöpumppuja sekä sekoitus- ja levityspumppuja voidaan hallita suoraan traktorin ohjaamosta.

Samuli kertoo, että imulevitysvaunussa nesteiden imeminen säiliöön tapahtuu alipaineen voimalla. Alipainekompressori tuottaa säiliöön alipaineen, joka imee imuletkun kautta nesteen säiliöistä tai altaista. Varotoimena vaunut on varustettu ylitäytön estimillä, jotka toimivat palloventtiileillä.

”Kaikki lietevaunut voi varustaa Reinin täyttöpumpulla, joka sijoitetaan hydraulipuomin letkun päähän. Reinin pumppua käytetään esimerkiksi silloin, kun käsittelyssä on oikein sakeaa tavaraa ja tarvitaan repimisominaisuutta. Sillä saadaan hienonnettua tavaraa. 16-kuutioisessa vaunussa on käytössä vain Reinin uppopumppu eli se ei ole imulevitysvaunu,” Samuli kertoo. 8 ja 12 kuutioiset vaunut voidaan varustaa tarvittaessa  molemmilla pumppuvaihtoehdoilla.

”Reinin pumppu on uppopumppu, joka laitetaan altaaseen tai kaivoon. Hertell-alipainekompressorilla taas pystytään imemään pelkän ’kärsän’ tai puomin kanssa, mutta se mahdollistaa myös takaimulaitteen, johon voi liittää pitkän putken. Hertell on kiinteästi vaunussa kiinni omassa telineessään, ja siitä kulkevat putkistot säiliön päälle. Monet käyttävät Reinin pumppua ykkösvaihtoehtona täytössä. Mutta on tilanteita, joissa nestettä nostetaan kaukaa. Silloin on käytettävä alipainetta.”

Tempon 16-kuutioisessa MZHT-vaunussa on käytössä Reinin uppopumppu.

Reini-uppopumppua on saatavana kahdessa kokoluokassa: Reini-2R on yleinen traktorikäyttöön tarkoitettu lietepumppu, jonka suurin tuotto on 5000 litraa minuutissa. 3R-pumppumalli on erinomainen valinta paksulle lietteelle. Sen maksimituotto on 6000 litraa minuutissa.

Säiliön tyhjennys tapahtuu vaunun etuosassa olevalla purkupumpulla, jota traktorin nivelakseli pyörittää. 8- ja 12-kuutiometrin vaunuissa purkuvauhti on 53 tuhatta litraa tunnissa ja 16-kuutioisessa 58 tuhatta litraa tunnissa. Purkuputki menee säiliön alla ja purkulevitinlautanen vaunun takana.

Vaunuissa on lisäksi säiliön sisällön kierrätysominaisuus. Kun purkupumppua pyörittää niin, ettei se pura ulospäin, se kierrättää ja sekoittaa sisältöä jatkuvasti.

 

Imutehoa riittää pidemmällekin matkalle

Samuli Lindeman muistuttaa, että säiliövaunuja voi varustella tarpeen mukaan, esimerkiksi riippuen siitä, ovatko ne lietekäytössä tai vesikäytössä.

”Vaunu toimii sellaisenaan hyvin vedenajoon. Levityslautanen saa veden laajalle alueelle, koska se levittää nesteen viuhkana. Jos levitetään vettä vaikkapa maansiirtotyömailla, voidaan vaunuun lisäksi rakentaa kastelutukki eli vaakasuunnassa oleva putki, joka levittää veden leveälle alueelle.”

”On sitten kyse lietteen tai veden ajosta, on erikseen lisävarusteena saatavana takaimuvarustus. Alipainevaunuun saa giljotiinit ja lokaliittimet sekä lisäksi vielä neljän tuuman lokaletkun. Sen voi vetää pidemmälle, kun esimerkiksi imetään järvestä vettä. Vaunu voi silloin olla vaikka 10–20 metrin päässä rannasta, ja se jaksaa vetää tankin täyteen.”

Pienempien Tempo-lietevaunujen (8 ja 12 m3 ) täyttö tapahtuu laadukkaalla ja luotettavalla Hertell-alipainekompressorilla.

Leveät renkaat auttavat pehmeillä pelloilla

”Levitysajossa pellot ovat usein pehmeässä kunnossa. Siksi Tempo-vaunun leveä rengas takaa, että pintapaine on mahdollisimman pieni. Kyydissä on kuitenkin usein tonnien painoinen kuorma”, Samuli muistuttaa.

”Lisäksi kun kuivalantavaunun pohjakuljetin työntää kuormamassaa taaksepäin, on kaikki paino jossain vaiheessa pyörien päällä. Leveä rengas on silloin todella tärkeä apu.”

Kaikissa vaunuissa on ADR:n italialaiset navat telistössä. Kahdeksan ja 12-kuution vaunuissa jarrut ovat etuakselin pyörillä, 16-kuutioisessa kaikilla neljällä pyörällä.

Lantaa saa levittää pelloille huhtikuusta lokakuun loppuun ja erikoistilanteessa vielä marraskuussa, jos lantaa ei ole voitu hyödyntää lannoitteena aikaisemmin säiden vuoksi.

 

Lue muita kirjoituksia

Top